Net terug van een vipassana 10-daagse ben ik weer helemaal overtuigd van het effect van meditatie in mijn dagelijks leven. Tien dagen lang rond de 10 uur zitten en mediteren en niet spreken is een bijzondere situatie waarin je een hoop over jezelf ontdekt. En dat is absoluut niet allemaal leuk wat je dan tegenkomt in jezelf.  Maar wat ik wel ontdekt heb, is als je niet wegloopt voor de nare gevoelens,  die verbonden zijn met nare gedachten die daar weer onder verstopt zitten maar onbewust waren, dan verdwijnt het allemaal binnen enkele minuten. Dat is zo bijzonder. De veranderlijkheid.

Alles is constant in verandering maar onze denkhersenen willen het graag bij hetzelfde oude vertrouwde houden en denken steeds maar weer dat alles hetzelfde blijft. Zo was het een paar weken geleden een week lang rond de 36 graden en op dat moment  kon ik me nauwelijks voorstellen dat het ook weer kouder zou gaan worden. Daarom nam ik alleen een lakentje mee, maar na een aantal dagen was het toch best koud in de nacht en ben op zoek gegaan naar een dekentje.

Wetenschappelijk is onderzocht en ontdekt dat er een aantal lichamelijke  veranderingen plaatsvinden  tijdens meditatie. De bloeddoorstroming in bepaalde hersendelen wordt meer of juist minder,  de hormoonproductie verandert en de genen op het DNA worden aan- of uitgezet. Dat alles maakt dat stress vermindert en je in een meer holistisch hier-en-nu-gevoels- ervaring  komt.

Is er een dreiging, dan is acute stress van levensbelang. Maar blijft de stress aanhouden en wordt het chronisch, dan is het uitputtend voor je lichaam en geest. Momenten van rust zijn essentieel voor onze gezondheid en meditatie kan daar goed bij helpen.

Hoe het mij helpt in het dagelijks leven is dat ik meer bewust naar de sensaties van mijn lijf ga in een sociale stress-situatie. Daar waar ik eerder ‘in mijn hoofd’ schoot, oftewel mijn gedachten als een gek in het rond gingen zingen op zoek naar ‘de oplossing’, daar kan ik nu ervaren wat het in mijn lijf doet, en brengt het me dus ook meer in het hier-en-nu. Dit ervaar ik  als een leerproces waar ik nog slechts kleine stapjes  in heb gemaakt maar voel de potentie ervan als ik dit nog meer ‘onder de knie’ kan krijgen. Meer aandacht naar mijn voeten en benen geeft mijn hoofd zoveel meer rust!

Oefening: stop eens even met lezen en observeer eens een paar minuten  je ademhaling, zonder er iets aan te veranderen: je inademing zoals die naar binnengaat bij je neusgaten en je uitademing zoals die naar buiten gaat bij je neusgaten.

Mijn voornemen is de komende 30 dagen elke ochtend en avond een bepaalde tijd te gaan zitten en mezelf en mijn ademhaling te observeren. Voor mijn denkhersenen is 30 dagen prima te doen. Het is een overzichtelijke tijd, waar ik me aan kan houden. Bevalt het na die 30 dagen, dan ga ik ermee door. Bevalt het niet dan probeer ik iets anders.

Doe je met me mee? Welk voornemen heb jij wat je de komende 30 dagen wil  uitproberen? Ik hoor het graag in het commentaarveld hieronder. Dat maakt je beslissing nog meer vastbesloten en het vergroot je  succes .

Heb je wat inspiratie nodig?
Kom dan naar één van de activiteiten die Centrum De Gouden Piramide organiseert deze maand:

Woensdagavond 14 augustus : compassievol communiceren

Zaterdagochtend 24 augustus: club-med met Quantum Light Breath

Donderdagochtend 29 agustus: Ruggesteun Training

 

Opdat je sterk, vrij en blij mag zijn!

 

Lieve groet en LOVE your body,

Maria