Waarom de kou goed voor je is (2)

Het is winter. Het is lekker warm binnen terwijl het buiten koud is . We zijn er goed in geworden de kou buiten te sluiten. Een dikke winterjas, sjaal en handschoenen trek je aan als je naar buiten gaat. Zo heb je het geleerd. ‘Doe een jas aan , anders wordt je ziek’.  Kan jij je voorstellen dat de waarheid misschien wel het omgekeerde is?

Het was mei 2015 toen we met een groep Rebalancers bij elkaar waren in Friesland. We gingen zwemmen in het koude water en ik hoorde in korte tijd van diverse mensen dat ze bezig waren met een koude training van  Wim Hof. Er ging een wereld voor me open. Ik besefte opeens dat ik zo’n mooi privé zwembad naast mijn huis heb liggen. In de vorm van de ‘Vaartse Rijn’. Ik hoef maar twee straten door te lopen en ik ben er. In juni 2015 heb ik de online cursus van Wim Hof aangeschaft met het idee de hele zomer, en misschien ook nog iets langer dan dat, te zwemmen in ‘mijn’ Vaart.

En dat gebeurde. Tijdens de zomer genoot ik van het zwemmen in water van 20 graden of meer. En langzaam aan werd het water kouder en kon ik mijn lichaam langzaam laten wennen aan de kou. Met de hulp van de ademhalingstechniek en meditatie die ik van Wim Hof via de online training had geleerd.

En hoe bijzonder vond ik het dat ik in midje winter in mijn bikini zonder problemen het water kon ingaan. En nog meer bijzonder was het als ik eruít kwam. Dat het warm aanvoelt als je het water weer uitstapt, dat had ik nooit kunnen bedenken.

Als ik dan weer in mijn warme huis kwam, dan gebeurde er iets geks. Het warme bloed in het midden van mijn lijf ging zich vermengen met het koude bloed van mijn huid. Het lichaam weet precies wat het moet doen om met kou om te gaan, namelijk de bloedvaten afsluiten aan de buitenkant, zodat de binnenkant met zijn organen warm kan blijven.  Als dat warme en koude bloed gaat mengen, dán voelt het koud. Het lichaam gaat bibberen om het weer warm te krijgen. Maar ook dat kun je onder controle krijgen volgens Wim Hof.  Onder andere door het kweken van ‘bruin vet’. Het bruine vet zorgt ervoor dat snel energie beschikbaar is en warmte geproduceerd wordt. Baby’s [babies is engels] hebben het en mensen raken het bij het ouder worden weer kwijt. Mensen die geconfronteerd worden met kou ontwikkelen het.  Bruin vet wordt ‘bruin’ genoemd omdat het veel mitochondriën bevat waardoor het onder de microscoop bruin uitziet.

Door jezelf regelmatig een ‘koude-prikkel’ te geven zet je een aantal processen in gang:

  1. De kou maakt je sterk. Je lichaam is gemaakt om de kou te trotseren. Dat heeft het al duizenden jaren gedaan. Het is pas de laatste 50 jaar dat er overal centrale verwarming is. Door het comfort dat we zelf hebben gecreëerd door de technologische vooruitgang, zijn we tegelijkertijd ook zwakker geworden. We zijn hierdoor vaker ziek dan ooit.
  2. Door de koudeprikkel maakt je lichaam het stresshormoon adrenaline aan. Je lichaam maakt meer witte bloedcellen aan door de adrenaline. De combinatie van gecontroleerde ademhaling, die ontspanning teweegbrengt en de verhoogde alertheid door adrenaline werkt je immuunsysteem op zijn best. Je wordt minder snel ziek.
  3. De kou haalt je uit je gedachten en brengt je in het hier-en-nu. Om de (extreme) kou te trotseren heb je alle aandacht nodig.
  4. Het maakt je bloedvaten sterk. De bloedvaten zijn voorzien van gladde spieren. De kou maakt dat je bloedvaten in je huid zich sluiten. En ze openen zich als je weer in warmte komt. Deze beweging traint de spieren van je bloedvaten. Dat heeft tot gevolg dat je lichaam zich gemakkelijker aanpast aan een koudeprikkel.

De kou geeft ons belangrijke lessen.  Wil jij het ook ervaren? Ik help je er graag bij!

En nu hoor ik graag van jou wat jij leert en/of wil leren van de kou. Vertel je het hieronder in het commentaarveld? Dat is leuk voor mij en voor anderen die erdoor geïnspireerd raken.

En ik wil je hierbij heel graag uitnodigen voor de ijsbad- workshop.  We gaan ons voorbereiden met de speciale ademtechnieken, film-materiaal en theoretische ondersteuning.   Je kunt je hier aanmelden: https://www.ruggesteunvoorondernemers.nl/ijsbad/

Is deze stap te groot voor je? Kom dan naar de Gratis Ruggesteun Training. Meld je hier aan: https://www.ruggesteunvoorondernemers.nl/aanbieding/

Je kan ook kiezen voor een individueel traject Rebalancing.

Meer lezen? Klik hier.

, , ,

No comments yet.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.