Je adem als ingang naar meer bewustzijn

Afgelopen zondag was het eerste landelijke festival van Bewust Ondernemende Vrouwen, vrouwen die tot nu toe alleen via facebook contact hadden en regionaal bijeenkwamen. Het was voor mij het moment om te spreken over mijn favoriete onderwerp, namelijk ‘Je adem als ingang naar meer bewustzijn en te leven vanuit volle potentie’. Hoe bijzonder zijn mijn ervaringen geweest met ademoefeningen die ik al sinds mijn 20e heb gedaan! Ik heb genoten van mijn lezing en ook van de lezingen en workshops die anderen presenteerden.

Wat is jouw volle potentie? Dat was mijn eerste vraag aan de aanwezigen.  Een belangrijke vraag om zo nu en dan eens over na te denken. Sta eens stil bij de grote en kleine doelen die jij nastreeft en wat er werkelijk belangrijk voor je is.

Wij, vrouwen kunnen heel veel aan en doen dan ook vaak veel dingen tegelijk. Vele projecten en vele uitdagingen. Het is een uitdagend leven waarin je alle balletjes hoog wil houden. Maar dat kan soms wel veel zijn en ook overweldigend. Je hebt een gezin en tegelijk run je een onderneming. Daarnaast kan de moderne technologie, die zo enorm behulpzaam is, ook zo nu en dan aardig frustreren als het niet werkt zoals  je wilt. Het leren van je frustraties en ervan te groeien brengt je in de richting van je volle potentie.

Ik vertelde in mijn lezing dat de meeste mensen teveel en te snel ademen. Dit is een effect van een verhoogd stress-level, dat we zelf vaak niet in de gaten hebben. Want je stress-level schommelt gedurende de dag, als het goed is. Dat betekent dat je een uitdagend leven leidt. Er zijn pieken waarbij de spanning aardig kan oplopen en er zijn dalen waar je weer even onderuit gaat zitten en in een ontspanning zakt.

Maar de basislijn waaromheen de spanningscurve schommelt (de groene lijn in onderstaand grafiekje) kan langzaam aan wat omhoog schuiven. Je kan elke keer iets minder goed ontspannen en de dalen worden wat minder diep. De dalen zijn de dalen van de ontspanning . De pieken van spanning worden misschien ook iets minder hoog omdat je minder uitdagende dingen doet, omdat je wel merkt dat het allemaal wat veel wordt. Maar voor je het weet schuift toch je gemiddelde spannings-nivo langzaam omhoog.

Om dit goed te kunnen begrijpen is het behulpzaam te weten hoe het zenuwstelsel werkt. Vanuit de oertijd hebben we een autonoom zenuwstelsel ge-orven wat zeer behulpzaam is in acute en bedreigende situaties. In de oertijd was dat het moment dat we ‘uit de grot’ kwamen om te gaan jagen en verzamelen. Zintuigen moesten dan op scherp komen te staan, hartslag omhoog, adrenaline  aangemaakt én de ademhaling ging omhoog. Het z.g. ‘gaspedaal’ wordt ingedrukt en we staan in de actie-stand. Als we na de jacht dan weer in de grot terugkwamen, moe en voldaan, liefst met de vangst, dan startte het proces van ontspannen. Het para-sympatische systeem, oftewel het ‘rem-pedaal’ gaat in werking en de hartslag zakt weer, evenals de ademhaling. Het systeem komt tot rust en je krijgt zin om te eten.

Tegenwoordig zijn de prikkels contant en overal om ons heen aanwezig. Waardoor we constant in de ‘actie-stand’ blijven staan. Het is gezond om regelmatig pauzes te nemen, dat weten we wel. Maar kan je werkelijk ontspannen in deze pauzes? Vaak besteden we die pauzes om nog snel even te reageren op een whats-app berichtje of nog even facebook berichten te bekijken. Voor je het weet is je ontspannen pauze toch weer een gespannen moment waarin je denken overbelast wordt.

Tip 1. Werk in korte blokken geconcentreerd aan je taken die je van tevoren hebt gepland.
To[ 2. Neem vaak korte pauzes
Tip 2. Bepaal van tevoren op welk moment en hoe lang je berichten op social media bekijkt en beantwoordt.
Tip 3. Neem een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 5 minuten) waar je bewust aandacht besteed aan je ademhaling.
Tip 4. Bepaal van tevoren welke langere pauze je neemt om heel aandachting te eten. Dit om te voorkomen dat je tussendoor gaat snacken.

Oefening: Parachut – Ademhaling

Adem diep in door je neus en hou de adem even vast (2 tellen). Laat je adem vervolgens heel langzaam door je mond naar buiten stromen. De adem zakt langzaam naar beneden als een parachut in de lucht. Laat je lichaam daarbij ook steeds zwaarder worden. Stop met uitademen als het als vanzelf stopt, zonder druk. Pers de lucht er niet uit. Wacht dan totdat je weer een ademprikkel voelt om in te ademen. Adem een aantal keren op deze manier in- en uit. Neem vervolgens de tijd om rustig na te voelen wat het doet in je lichaam en laat je adem gewoon zijn gang gaan. Je kunt dan eens meten hoeveel ademhalingen je maakt in één minuut.

Ben jij een Bewust Ondernemende Vrouw kom dan naar de workshop over ademhaling en het ijsbad op 22 april a.s speciaal voor BOV. Meld je aan via deze link: https://www.ruggesteunvoorondernemers.nl/ijsbad/

Is deze stap te groot voor je kom dan naar de Gratis Ruggesteun Training op 19 april a.s. Hier gaan we een aantal oefeningen doen om je op weg te helpen naar een sterke en soepel rug om van daaruit je volle potentie te gaan leven!

En nu hoor ik heel graag wat jij denkt dat jouw volle potentie is! Wil je het delen in het commentaarveld hieronder?

Meer lezen? Lees het blog over ademhaling en emoties

, , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie