Het te-rug houden van je emoties heeft een impact op je ademhaling. Je ademhaling heeft invloed op je emoties. Voel jij je vrij om je emoties te uiten? Je kan je waarschijnlijk wel voorstellen dat het te-rug houden van je emoties gevolgen heeft voor je algemeen welbevinden.

Adem

Tijdens mijn psychologiestudie kwam ik in aanraking met Rebirthing, een intensieve adem -methode om mezelf te bevrijden van diep weggestopte emoties. In mijn eerste sessie voelde ik zoveel verdriet in mezelf omhoog komen dat ik er zeer verbaasd over was en me afvroeg waar dit vandaan kwam. Door het verdriet heen ademen maakte dat ik het kon loslaten en ik voelde daarna een enorme ruimte en bevrijding. In een rebirthing-sessie ga je intensief , snel en veel ademen. Na de ontlading komt er ruimte en rust.

Het bewust ademen wordt gebruikt bij diverse disciplines. De adem is vanuit de yogatraditie een belangrijk element. En ook wordt er vanuit de wetenschap steeds meer ontdekt over de helende werking van de bewuste ademhaling.

Oefening 1.

Voordat je verder leest: tel eens hoe vaak je ademhaalt op dit moment. Je verandert niets aan je adem, je observeert alleen en telt. Een in- en een uitademing samen tel je als één ademhaling. Heb je een stopwatch? Zet hem op 1 minuut en tel hoeveel keer je ademhaalt. Noteer het aantal.

Door mijn Rebirthing achtergrond dacht ik dat mensen over het algemeen te weinig ademen. Ik zag tijdens Rebalancing-sessies dat mensen heel oppervlakkig ademen. Het komt echter ook voor dat mensen tevéél ademen. Dat kwam aan het licht door het onderzoekswerk van Dr Buteyko. Hij ontdekte dat o.a. bij mensen met astma. Een ademhaling die zo snel gaat als iemand die aan hardlopen is, terwijl je in rust bent, maakt je van binnen heel onrustig.  Dat is het geval als je vaker dan 15x per minuut in- en uitademt. Ongeveer 12 ademhalingen per minuut is ruim voldoende. Buteyko ontdekte dat mensen met astma erbij gebaat  zijn om langzamer en rustiger te ademen. Waarschijnlijk door de angst om te weinig lucht binnen te krijgen is de neiging om in een verhoogd tempo te ‘happen naar lucht’.

Het paradoxale zit hem hierin: je wilt bepaalde emoties liever niet voelen, je ervaart ze als stoorzender. Je gaat daardoor oppervlakkig ademhalen waarbij de emotie minder aanwezig lijkt.   Ondertussen raak je buiten adem. Je gaat op een snel tempo naar adem ‘snakken’ om dit te compenseren. Denk aan het inhouden van je adem als je geschrokken bent of verstijfd van angst bent. Duurt deze situatie te lang, dan kom je adem tekort.

Ben je daarentegen emotioneel dan ga je vanzelf meer en dieper ademen. Je voelt jezelf dan intenser. Denk aan het diepe snikken als je huilt of een intense borstademhaling als je boos bent. Ook andersom geldt dat bij het bewust voelen van je lichaam middels liefdevolle aanraking zoals dat in een Rebalancingsessie gebeurt, dit ervoor zorgt dat je dieper gaat ademen.

Door tijdelijk diep en intens te ademen ga je meer voelen. Emoties die onder de oppervlakte liggen komen naar boven.  Door je emoties te voelen en te uiten, voel je een bevrijding.  Daarmee bedoel ik niet je emoties te ‘dumpen’ op iemand anders. Het gaat erom 100% verantwoordelijkheid te nemen voor jouw gevoelde ervaring. Dat ontspant en daarna voel je jezelf rustig worden en het kalmeert je ademhaling.

Er is ontdekt dat het intensief ademhalen (dus niet het oppervlakkig naar ‘lucht happen’)  je lichaam alkalisch maakt. Ziektes en ontstekingen ontstaan dikwijls in een zuur miljeu. Dus als je lichaam alkalisch is dan zal ziekte niet zo snel toeslaan.

Door intens en diep te ademen krijg je het emotionele centrum in je hersenen meer onder controle. Door het bestuderen van de Wim Hof-ademhaling heb ik ontdekt dat het intensieve ademhalen het denken tot rust brengt en daarmee ook het emotionele centrum in de hersenen. Dit gebeurt als je de aanwezige emoties wel eerst de ruimte hebt gegeven.

De Wim Hof ademhaling is verschillend van de Rebirthing-ademhaling omdat er pauzes worden ingelast na het intensieve ademen. Het intensieve ademhalen brengt extra zuurstof  (O2) in het bloed. De adempauzes zijn belangrijk om koolstof (CO2) in het bloed te verhogen. CO2 heeft als functie de bloedvaten te verruimen. Dit is belangrijk zodat het zuurstof het hele lichaam kan bereiken.  Na zo’n ademcyclus is je lichaam tot veel meer in staat dan wat je zelf denkt.

Dus door rustig en diep te ademen en je adem tijdelijk te intensiveren levert dat veel gezondheidsvoordelen op. Door met zekere regelmaat een ademoefening te doen kom je meer in contact met jezelf. Je lichaam wordt alkalisch en minder vatbaar voor ziekte. Het helpt om diep begraven  emoties los te laten en het brengt ontspanning in jezelf en in je leven.

Oefening 2:

Breng je aandacht naar je ademhaling en na elke uitademing wacht je totdat de ademprikkel komt om weer in te ademen. Hetzelfde doe je na een inademing. Merk je dat je langzamer en intensiever gaat ademen? Doe dit een tijdje en tel dan nog eens je ademhalingen tijdens 1 minuut.

En dan wil ik nu van je weten hoeveel ademhalingen jij hebt getelt bij oefening 1 en 2. Wat heb je ontdekt? Wil je het vertellen in het commentaarveld hieronder?

Zingen is een fantastische manier om je adem te intensiveren. Met je zang komen ook je emoties naar buiten. De dag ‘zing je vrij’ geleid door Jos Haase is er bij uitstek voor bedoeld om je adem en stem te bevrijden.  Ik nodig je graag uit voor deze dag op 11 maart.

En op dinsdag 21 maart is er weer een Gratis Ruggesteun Training. We doen een meditatie, oefeningen voor je rug en ik geef een demonstratie sessie Rebalancing. Meld je snel aan want er zijn maar 10 plekken.