Welke ruggesteun kan jij gebruiken?

Gaat de tijd voor jou ook zo snel voorbij? Alweer een jaar voorbij….

Over een paar dagen is het kerst. Het beeld bij kerst is doorgaans dat het een fijne tijd is van samen zijn met familie gezellig bij kaarslicht, en mooie muziek. En de tijd tussenkerst en oud- en nieuwjaar een tijd van bezinning. Je kijkt terug op het afgelopen jaar. En je kijkt vooruit en maakt goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Nu is die tijd tussen kerst en nieuw niet altijd even gezellig en fijn als je zou willen. Bij mij niet, in ieder geval. In de loop der jaren heb ik gemerkt dat elk ‘beeld’ dat ik had over hoe ‘het zou moeten zijn’ me meer in de weg stond dan dat het helpend was. Juist in deze tijd heb ik juist momenten ervaren van grote teleurstelling en pijn.

Wat echt fijn is, als er ruimte is voor elk gevoel en elke emotie. Die ruimte brengt je naar het moment van ‘nu’. Dat is in feite het enige moment dat bestaat. Elke gedachte over verleden en toekomst wordt in het ‘nu’ gedacht. En elke gedachte in het ‘nu’ heeft een invloed op je gevoel in het ‘nu’.Maar hoe doe je dat, als er zoveel gepland moet worden, keuzes gemaakt moeten worden en als je het allemaal niet zo goed weet hoe dit het beste aan te pakken? Dat geeft stress!

En stress maakt dat je veel adrenaline aanmaakt en veel energie hebt om op korte termijn in te zetten voor een – door het reptielenbrein ervaarde- levensbedreigende situatie. Het zet alles even op scherp, het spant je spieren aan en het doet je hart sneller kloppen.

Maar op langere termijn, gaat de efficientie van dit mechanisme eraf. Dan is het niet meer helpend. Dan zorgt het ervoor dat je achter jezelf blijft aanrennen terwijl je jezelf eigenlijk al verloren hebt. Dán is het tijd voor wat ruggesteun!

Je kan natuurlijk wachten totdat je werkelijk door je rug gaat…..

Maar het is fijner als je nog de keus hebt. Gewoon op tijd te erkennen dat het nodig is om wat tijd aan jezelf te geven.  Te ont-stressen en jezelf weer te voelen. Daarmee ook te voelen wat werkelijk belangrijk voor je is. En dat kan alleen in het ‘nu’. Door een pas op de plaats te maken.

En daar wil ik jou heel graag bij helpen!

Mijn tip voor nu is, om -nadat je deze alinea gelezen hebt – je ogen heel even te sluiten en je aandacht naar je voeten te brengen. Gun jezelf 2 minuten met je aandacht bij je lijf te zijn, en zie wat het doet. Zet je timer NU aan en breng je aandacht naar je voeten.

En nu wil ik heel graag van jou horen welke tip jij hebt om goed voor jezelf te zorgen! Schrijf het hieronder in het commentaarveld en voor de eerste 10 mensen die reageren (gedurende december 2017) geef ik een individuele meditatie sessie kado van een half uur.

, ,

4 Responses to Welke ruggesteun kan jij gebruiken?

  1. Anouk 21 december 2017 at 08:09 #

    Heel fijn om even echte aandacht aan mijn voeten te geven. Niet alleen om mijn voeten goed te voelen, maar ook om een paar minuten volledige aandacht te hebben. En dat blijkt behoorlijk makkelijk te gaan bij mijn voeten 🙂

  2. Jorine 21 december 2017 at 21:45 #

    Zo simpel, en zo effectief. Ik voelde me weer even gegrond. Waar sta ik en waar wil ik heen. Deze ga ik vaker doen. Verder voel ik dat ikgoed voor mezelf zorg als ik meditatie van dr.Brian Weiss luister, echt even ontspannen

    • Marion 22 december 2017 at 17:27 #

      Mooie tip, Jorine! Waar is die meditatie te vinden?

Geef een reactie