Een aantal jaren geleden, terwijl we op vakantie waren, had ik hevig de slappe lach. Het kwam door een verspreking die ik maakte. In plaats van de ‘pool-tafel’ noemde ik het de ‘poep-tafel’. Als ik er nu op  terugkijk was het iets zeer onbenulligs. Maar elke keer als ik toen aan dat  woordje dacht raakte ik weer in de slappe lach en het was moeilijk te stoppen. Maar het effect was heerlijk en ik kon ermee bij mijn familieleden ook wel wat gegrinnik veroorzaken. Dat bracht mij vervolgens weer in een deuk.

Naarmate we ouder worden lijkt het alsof we steeds serieuzer worden en steeds minder lachen. Ik herinner me dat ik in mijn jeugd vaak de slappe lach had.  Met bepaalde personen ging dat heel gemakkelijk. Ik herinner me de vriendin van mijn zus. Als ze op bezoek kwam, hoefde ik haar maar aan te kijken en daar gingen we. Niet eens wetende waarom we zo moesten lachen. Soms ook aan tafel met mijn moeder en zussen. De aanleiding kan ik me echt niet meer herinneren maar dat het onbenullig was, is zeker. We konden het werkelijk uitschateren. De mannelijke familieleden keken dan meestal geanimeerd toe maar waren niet zo gemakkelijk te verleiden om mee te doen. Alhoewel het pijnlijk was voor mijn buikspieren en de tranen over mijn wangen rolden van het lachen, vond ik het heerlijk opluchtend en bevrijdend.  Nu vraag ik me af of er ook mannen zijn die de slappe lach kennen, of is het inderdaad alleen aan vrouwen uitbesteed?

Dat lachen gezond is, weet je waarschijnlijk wel. Het brengt je in een goed humeur. Het maakt het leven licht en aangenaam. Maar misschien weet je niet dat het helemaal niets uitmaakt of je echt moet lachen of dat je doet alsof. Het schijnt fysiologisch en psychologisch dezelfde voordelen te geven. De nervus vagus wordt geactiveerd, die zorgt voor een parasympatische activatie. Dat is de kant van het autonome zenuwstelsel dat zorgt voor de ‘rest & digest’ oftewel de ontspanning. Als de ortho-sympatische kant geactiveerd is, dan zitten we in de ‘fight & flight’ modus. Dan zijn we actief, alert, klaar voor de actie.

Tegenwoordig zitten veel mensen, zonder dat ze het vaak weten, in die ortho-sympatische stand. Als je daar te lang achtereen inzit, dan kan dat chronische stress veroorzaken. Dat heeft invloed op je slaap kwaliteit en op je algehele functioneren. Je bent snel geprikkeld, je maakt sneller ongelukken, je bent meer vatbaar voor fysieke klachten.

Jezelf aan het lachen brengen heeft dan veel voordelen. Je kan de spanning ontladen die diep in je systeem verborgen ligt. Lachen en huilen liggen dicht bij elkaar. Jezelf de kans geven dat wat je te-rug houdt tevoorschijn laten komen lucht enorm op.

Lachen is de beste ademoefening die er is! Het ontspant en traint je middenrif. Je middenrif oftewel je diafragma is je ademhalings-spier, die ervoor zorgt dat de lucht van buiten in je longen komt. Het diafragma is als een parachute. In ontspannen toestand hang hij slap met de punt naar boven. Spant hij aan, dan gaat die punt naar beneden en maakt daarmee een grotere holte in je borstgebied. Dit trekt vervolgens de lucht van buiten je longen in. De ruimte in je buik wordt tegelijkertijd kleiner en als gevolg daarvan zet je buik uit. Je diafragma, buik, borst en hoofd zijn bij het lachen betrokken. Het maakt je spieren sterk en ontspant ze tegelijdertijd.

Oefening:  Hardop lachen zonder reden. Start met een glimlach. Laat vervolgens je buik mechanisch schudden en zeg ‘hahaha’. Als je geluk hebt, komt er vanzelf een spontane lach. Het kan helpen een ander te zien lachen, daarom heb ik dit filmpje gemaakt. Zullen we samen 1 minuut lachen?

Wil je graag eens lekker lachen (zonder reden)? Dan nodig ik je uit voor ‘Voluit Lachen’ op maandagavond 17 februari van 19.45-21.45u. Meer info en aanmelding vind je hier: https://degoudenpiramide.nl/voluit-leven/

 

Agenda februari/ maart 2020 Centrum De Gouden Piramide:

17 februari 19.45-21.45u. Voluit Lachen

18 februari 14.00-16.00u Terukomdag Wim Hof Methode

22 februari 10.00-12.00u Club Med met de quantum light breath live door Maria begeleid

4 maart 19.45-22.15u Masseurs voor Masseurs: uitwisseling voor de profesionals onder ons

5 maart 10.00-12.00u Maandelijkse Ruggesteun Training

7 maart 10.00- 16.30u Wim Hof Methode Fundamentals Workshop