Mijn schouders voelen strak, ik voel spanning in mijn hoofd en mijn nek is verkrampt. Ik ben nog maar net terug van een heerlijk ontspannen opleidingsweek Trager Approach en nu weer terug in het normale leven zit ik alweer in de stress door alles wat geregeld moet worden. Ik wil teveel dingen tegelijk.

Hoe is het om even pauze te nemen’, denk ik bij mezelf.  Mijn neiging is om maar door te gaan. Het idee dat er te weinig tijd is helpt niet. En het idee dat ik het liefst alles NU af wil hebben al helemaal niet. Wat wel helpt is te beseffen dat het slechts gedachten zijn. Het is niet de waarheid. Ik kijk naar een bloem. Dat is waar!

Ik betrap mezelf erop dat ik bewegingen maak met het doel de spanning weg te werken.  Maar zolang er iets weg moet, creëer ik conflict. Ik neem er ook niet echt de tijd voor. De mindset van snel iets fixen is niet helpend om stress te verminderen.

Graag wil ik van tolereren naar accepteren, naar het gevoel uitnodigen en liefhebben. Dit vereist een andere houding. De methode die ontwikkeld is door Dr. Milton Trager (1909-1997) helpt hierbij. Het zijn de z.g. ‘Mentastics’.  Het is de basis van de Trager Approach.

Ik lift mijn arm iets omhoog en breng de aandacht naar mijn hand. Ik ga na of ik de zwaartekracht van mijn duim kan voelen. Dan laat ik mijn arm naar beneden vallen. Nog een keer. En ja, ik voel iets van zwaartekracht. Ik beweeg mijn duim alsof ik de snaren van de gitaar streel en ook in mijn duim voel ik de zwaartekracht. Dan ben ik nieuwsgierig of ik het ook in mijn wijsvinger kan voelen. Ja, dat lukt ook. De vinger ernaast. Ik beweeg ondertussen ook mijn hele arm en hand en laat hem elke keer weer zwaar naar beneden vallen. Ja, die vinger lukt ook. De ringvinger. Ik ben geboeid door de sensaties. Mijn pink, die voelt weer anders. Ik doe hetzelfde bij mijn andere hand. Na ongeveer 10 minuutjes spelen met het gewicht van mijn hand en vingers merk ik dat ik me meer ontspannen voel. Ik kom in een vredige staat. Het brengt me in het hier-en-nu waar alles oké is.

Het gaat om het bewust voelen van de zwaartekracht tijdens het maken van bewegingen. Door het stellen van vragen als ‘hoe kan het lichter’, ‘hoe kan het gemakkelijker’ , ‘hoe kan het zachter’ nodig je het lichaam uit op een nieuwe manier tot expressie te komen. De bewegingen wekken golfachtige zinderingen op die in het lichaam resoneren en een verlichtend effect hebben op lichaam en geest.  Het spreekt het onbewuste deel van je mind aan. In dit korte filmpje zie je Dr. Trager bewegingen maken vanuit een lichtheid en gemak.

Wil je dit ook eens ervaren?
Ik geef in het kader van mijn opleiding  Trager Approach de komende 3 maanden 10 gratis feedbacksessies. Laat me weten als je interesse hebt, dan maken we een afspraak.

En nu ben ik benieuwd of jij de zwaartekracht kan voelen in je vingers. Wil je het delen in het commentaarveld? Heeft dit artikel je geholpen?