Ik kijk naar de plantjes op mijn vensterbank. Wat staan ze er mooi bij! En wat doen ze het goed. Er zitten bloempjes in de tomatenplant en in de paprikaplant en ik ben nieuwsgierig of er vruchten aan gaan komen. Deze planten ervaren geen stress. Of wel? Zouden ze stress ervaren als ze te weing water krijgen? Of als ze teveel water krijgen? Ik zou het me goed kunnen voorstellen. Toch niet zo verschillend van mijzelf.  Teveel werk is niet fijn en te weinig levert net zo goed stress op. Elke keer weer de balans te vinden tussen de polariteiten.  Wat een boeiend proces. En wat vermoeiend soms ook!

Steeds vaker hoor je het dat mensen overweldigd worden, opgebrand raken en  in een burn-out terecht komen.  Hoe zit dat eigenlijk bij jou?

Sta eens even stil  om bij jezelf na te gaan of jouw harde werken en jouw inspanningen wel het resultaat wat je wenst opleveren. Mogelijk kom je erachter dat je hard aan het werk  bent en het helemaal niet zoveel opschiet als je zou willen. En dan ga je nóg harder werken om het resultaat te behalen wat je wilt. Zou het kunnen dat het ook anders kan?

Door jezelf vragen te stellen als: Hoe kan het lichter? Hoe kan het zachter? Hoe kan het speelser? Open je een nieuwe staat van zijn. Deze vragen helpen om uit je routine te komen. Die automatische piloot, getraind om hard te werken. Niet dat er iets mis is met hard werken. Maar het is wél fijn als je een keus hebt over wat je doet en hoe je het doet.

Een gedachten experiment: Kan je hard werken met de helft van de inspanning? Of is het dan geen hard werken meer? Wordt  het  dan meer spelen?  Het wordt zachter. Mogelijk ook  aangenaam?

Het is Milton Trager, de grondlegger van De Trager Approach, geweest die de mentastics heeft  geïntroduceerd. Een term opgebouwd uit 2 delen: mentale gymnastics : je stel jezelf vragen terwijl je een bepaalde handeling doet.  Het zijn transformerende vragen. Je stelt de vraag niet aan je denk-hersenen.  Je stelt de vraag aan je algehele systeem, of  aan je spieren zelf.

Vanuit interesse heeft Milton Trager zich zijn leven lang bezig gehouden en afgevraagd hoe beweging werkt en voelt. Hoe voelt het als een spier gespannen of juist ontspannen is. Hoe voelt soepelheid en hoe bereik je dat? Hij deed experimenten met springen in de lucht en vroeg zich niet zozeer af hoe hij hoger kon springen maar hoe hij zachter kon landen.

Als ik aan typen ben op de pc, kan ik dan lichter,  zachter en speelser de toetsen indrukken?  Ik ontspan opeens mijn schouders. Ik adem dieper. Ik wordt vriendelijker naar mezelf. Terwijl ik hetzelfde doe. En waarschijnlijk doe ik het nu zelfs efficiënter omdat ik  vriendelijker naar mezelf ben. Vragen stellen aan jezelf brengt je in een nieuwe ruimte binnen jezelf waar meer bewegingsvrijheid is.

Als kind hadden we nog die speelsheid, het ongedwongene. Wat we deden hoefde niet zo nodig ergens toe te leiden. Het ging om het uitproberen en ontdekken van nieuwe dingen. Bij het volwassen worden wordt  bestaat de neiging dat dit speelse element langzaam maar zeker minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Spelen is belangrijk. Niet alleen voor kinderen!

Milton Trager heeft naast de mentastics ook de hands-on benadering  geïntroduceerd die De Trager Approach  wordt genoemd. Het houdt in dat je dan mentastics doet bij een ander. Je raakt aan en beweegt de ander vanuit lichtheid en speelsheid en je vraagt aan jezelf: hoe kan het nóg lichter, speelser en gemakkelijker terwijl je dat doet.

Het effect is voor de ander direct voelbaar. Als iemand je aanraakt met een verborgen boodschap, als die ander iets van je wilt, dan voel je dat meteen. Er zit spanning in de aanraking. We willen allemaal zo graag aangeraakt worden en gezien worden vanuit een vrije ruimte, vanuit respect. Niet vanuit een moeten. Even niet ergens naartoe moeten, niet hoeven presteren. Zelfs hoef je niet te ontspannen! Dit element leren we bij De Trager Approach om aan te raken vanuit de ruimte die er al is. Het is al goed. Vanuit deze ruimte groeit die ruimte nog meer. Dat wat je aandacht geeft, dat groeit. Geef je de spanning aandacht? Dan groeit die spanning. Geef je de vrije ruimte aandacht, dan groeit die vrije ruimte.

Als je  zelf wilt ervaren wat The Trager Approach met je doet, als je wilt  leren om ongedwongen vanuit gemak en zachtheid aan te raken kom dan naar de introductiedag die  Heleen Sijtema aanstaande zaterdag  komt geven in  Centrum De Gouden Piramide. Heleen is expert op dit gebied, met jarenlange ervaring als fysiotherapeut, Rebalancing en Trager docent op de Hogeschool voor Natuurgeneeskunde. Heleen heeft haar eigen praktijk in Haarlem.

Voor deze dag hoef je geen ervaring te hebben met massage of aanraken.  Juist omdat je jezelf op een nieuwe manier gaat ontdekken is het ook interessant voor mensen die wel al langer bezig zijn met massage of zelfonderzoek. Klik hier voor info en aanmelden: http://degoudenpiramide.nl/trager-approach/ Deze dag is een kadootje aan jezelf.

Maar nu wil ik eerst van je weten wat je het met jou doet als je op dit moment aan jezelf de vraag stelt: ‘hoe kan het lichter, hoe kan het zachter, hoe kan het gemakkelijker?’ Wil je het delen in het commentaarveld hieronder? Zo inspireren we elkaar en leren we van onze ervaringen!